ZĄBKI W GRONIE PREKURSORÓW KAMPANII SPOŁECZNEJ NA RZECZ JĘZYKÓW OBCYCH.

26 września, w 10 rocznicę Europejskiego Dnia Języków, w auli Politechniki Warszawskiej, odbyła się uroczysta inauguracja kampanii społecznej na rzecz języków obcych pod nazwą "Język to podstawa. Ucz się języków", której celem było podkreślenie roli edukacji językowej oraz zwrócenie uwagi na konieczność wykształcenia
i wdrożenia narodowej polityki językowej kierującej wizerunek Polaka jako obywatela Europy.


Inicjatorami kampanii byli : Fundacja Instytutu Jakości w Edukacji (FIJED), Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych (PASE), oraz Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy IAA w Polsce. Do kampanii przyłączyli się także partnerzy posiadający wieloletnie doświadczenie w nauczaniu języków obcych,. m.in.: Stowarzyszenie Akademickie Ośrodków Nauczania Języków Obcych, British Council i Lang LTC- ośrodki edukacji językowej
i akredytowane centra Cambridge ESOL ,oraz wydawnictwo Pearson jako partner strategiczny.

Podczas uroczystości podpisana została deklaracja przystąpienia
do koalicji językowej przez Jego Ekscelencję Robina Barnett’a - Ambasadora Królestwa Wielkiej Brytanii w Polsce, Jego Ekscelencję Rudigera Freiherr von Fritsch’a - Ambasadora Republiki Federalnej Niemiec w Polsce, oraz Jego Ekscelencję dra Herberta Kraussa - Ambasadora Republiki Austrii w Polsce.

Akcja ta związana jest z projektem Language Rich Europe
(w dosłownym tłumaczeniu " Europa Bogata Językowo") prowadzonym w większości krajów europejskich, przy pomocy innowacyjnego badania indeksu LRE (Europejski Wskaźnik Praktyk i Strategii
dla Wielojęzyczności). Indeks ten mierzy, w jaki sposób poszczególne kraje UE realizują europejską politykę wyznaczoną przez standardy
i rekomendacje Unii Europejskiej i Rady Europy.
Badanie jest przeprowadzone w obrębie 7 obszarów: edukacja przedszkolna i szkolna, edukacja zawodowa, edukacja wyższa, biznes, media, sfera publiczna i usługi, oraz krajowe dane na temat języków.

Elementem ogólnopolskiej, społecznej kampanii "Język to podstawa" jest także akcja badania znajomości językowej wśród pracowników samorządowych, polega ona na sprawdzeniu znajomości języka angielskiego, niemieckiego, francuskiego, i hiszpańskiego za pomocą testów audytowych (m.in. BULATS opracowanego przez University of Cambridge ESOL EXAMINATIONS, Goethe Institut, Instituto Cervantes i Institut Francais), a następnie przyznawanie poszczególnym osobom etykietek "TU MÓWIMY PO…ANGIELSKU..." potwierdzających znajomość języków wśród urzędników. Warunkiem uzyskania etykiety
i certyfikatu jest zaliczenie testu językowego przynajmniej na poziomie A2.

W Kampanii promującej akcję udział wzięły : Gmina Ząbki, Gmina Kobyłka oraz Starostwo Powiatowe w Wołominie .Należy tutaj dodać, że nasza Gmina, Gmina Kobyłka oraz Starostwo Powiatowe
w Wołominie były pionierami w tej dziedzinie i tym samym rozpoczęły tę ogólnopolską akcję, jako pierwsze otrzymując naklejki informujące petentów Urzędów Miast i Gmin o możliwości porozumiewania się
w językach obcych. Naklejki wraz z certyfikatami potwierdzającymi zaliczenie testu językowego przedstawiciele gmin otrzymali z rąk wiceprezesa IAA Jacka Olechowskiego.

Do projektu dołączyły również znane osobistości ze świata ,biznesu, kultury i mediów. Wspierają one ideę wielojęzyczności, ponieważ ich własne doświadczenia są najlepszym przykładem na to, jak ważna
we współczesnym świecie jest znajomość języków i otwarcie się
na inne kultury. Są nimi Marek Kościkiewicz- muzyk i kompozytor, Henryk Sawka- rysownik, satyryk , oraz Radek Brzózka- prezenter telewizyjny, który profesjonalnie poprowadził całą uroczystość.

Jesteśmy przekonani, że sukces pracowników naszego Urzędu zachęci pozostałych do podnoszenia swoich kwalifikacji w dziedzinie kształcenia językowego, co jest podstawą do sprawnej korespondencji i konwersacji w przestrzeni jaką jest Unia Europejska.

Joanna Wysocka
UM Ząbki