20.06.2013
Od 1 lipca mieszkańcy Ząbek, Zielonki, Kobyłki i Wołomina nie będą mogli używać karty miejskiej ZTM w pociągach Kolei Mazowieckich, konieczny będzie zakup osobnego biletu kolejowego. Warszawa ogranicza wydatki na komunikację miejską, wypowiedziała zawartą z powiatem w ubiegłym roku 4-letnią umowę. Obowiązująca w okresie 16 miesięcy umowa (wynegocjowana przez starostwo) spowodowała w tym okresie łączne oszczędności dla budżetów Ząbek, Zielonki, Kobyłki i Wołomina w wysokości 1,57 mln zł (w odniesieniu do hipotetycznej dalszej umowy osobno dla miast) .
Mimo, iż całkowite koszty utrzymania komunikacji wzrosły najwyżej o kilka procent, to w tym roku korzystający z biletów II strefowych płacą o 28% więcej za bilety.
Warszawa zażądała również podwyżki kwoty dopłaty do oferty "Wspólnego Biletu" od samorządów linii Wołomińskiej w wysokości 47% za każdy kilometr przejechany przez
pociąg, z początkiem roku weszła kilkuprocentowa podwyżka, pozostało jeszcze 40%. Pomimo, że uruchomienie stacji Warszawa Wilno skróciło trasę i spowodowało chwilowy
nieznaczny spadek kosztów dla poszczególnych miast, to żądanie ZTM, aby od lipca obowiązywała tak wysoka podwyżka okazało się niemożliwe do spełnienia.
W najlepszej sytuacji są Ząbki, których mieszkańcy po uruchomieniu stacji Wilno i tak mają taniej kupić bilet KM i na I strefę ZTM niż jeden II strefowy bilet. Po
odstąpieniu Ząbek, gdyby stawki pozostały niezmienione pozostałe gminy mogłyby kontynuować dofinansowanie biletu, jednak samorządy Zielonki i Kobyłki zdecydowały, że
nie stać ich na taką podwyżkę. Zielonka jest skłonna rozważać utrzymanie współpracy, ale zaproponowana podwyżka uznana została przez Radę Miasta za zbyt wysoką i nie
uzyskała akceptacji. Bez zgodnej woli Zielonki, Kobyłki i Wołomina zaspokojenie wysokich żądań Warszawy jest niemożliwe. Samorząd Wołomina deklaruje mimo to chęć
dalszej współpracy i poprosił prezydent Warszawy o specjalna ofertę dla mieszkańców Wołomina.
Najważniejsze przyczyny – czyli dlaczego oferta "wspólnego biletu" wygasa z końcem czerwca br.:
- Znaczne ograniczenia finansowania II strefy biletowej przez miasto stołeczne Warszawa;
- ZTM wypowiedział nieoczekiwanie długoletnią umowę, którą wcześniej sam stawiał za dobry przykład, mówiąc o "modelowym rozwiązaniu" - niestabilność kolejnej,
najnowszej oferty ZTM oraz brak przewidywalności działań ZTM;
- 47% podwyżka (w stosunku do 2012 roku) żądana przez ZTM – wzrost stawki za pociągokilometr oraz nagły wzrost tzw. udziału w kosztach do 40%.
Sytuacja na dziś przedstawia się następująco:
- z dniem 30 czerwca 2013 r. kończy się okresu wypowiedzenia przez ZTM ustalony aneksem do umowy;
- samorządy Kobyłki, Wołomina i Zielonki otrzymały informacje z szacunkowym wyliczeniem (przy zachowaniu dotychczasowych proporcji pomiędzy nimi) miesięcznych kwot
płatności za "wspólny bilet" przez poszczególne miasta od 1 lipca br. - Zielonka 93 095 zł/mc, Kobyłka 100 098 zł/mc, Wołomin 255 970 zł/mc; specyfika linii
wołomińskiej – znaczna długość i odległość pomiędzy przystankami, generuje wysokie koszty funkcjonowania oferty "wspólny bilet", a obecne utrudnienia w ruchu pociągów,
mają wpływ tylko na chwilowe zmniejszenie liczby pociągokilometrów;
- na narzucone przez ZTM nowe, znacznie wyższe warunki finansowe nie ma zgody wszystkich gmin - coraz większe koszty są nie do udźwignięcia przez samorząd Zielonki i
Kobyłki; Zielonka, przy obecnie wyliczonej nowej kwocie ze zmniejszoną liczbą pociągokilometrów w okresie remontów przeprowadzanych na wołomińskiej linii kolejowej, w
ramach zaplanowanych w budżecie pieniądzach, mogłaby opłacać ofertę "wspólny bilet", lecz przy braku zgody wszystkich gmin, nie ma to już praktycznego znaczenia dla
przyszłości "wspólnego biletu" ; władze Wołomina chcą kontynuacji "wspólnego biletu" (lub innej oferty) ze zniżkami dla swoich mieszkańców ; zwróciły się na piśmie do
Prezydent m.st. Warszawy Hanny Gronkiewicz-Waltz o propozycję dla gminy Wołomin, która pozwoliłaby kontynuować tańszą ofertę ("wspólny bilet") dla jej mieszkańców od 1
lica br. ;
- po otwarciu nowej stacji Warszawa-Zacisze - Wilno pasażerom z Ząbek bardziej od "wspólnego biletu" opłaca się kupować dwa osobne bilety: odcinkowy do 5 km na kolej i
tańszy na I strefę w stolicy - wtedy miesięcznie oszczędzają 10,50 zł. Podważa to sens ekonomiczny oraz możliwość prawną dalszego finansowania przez miasto Ząbki
"wspólnego biletu ZTM-KM". Kontynuacja udziału miasta poprzez dopłaty na dotychczasowych warunkach mogłaby wiązać się z naruszeniem dyscypliny finansów publicznych i
marnotrawieniem publicznych pieniędzy;
- nie ma wpływu na pozostałe samorządy ekonomicznie i prawnie uzasadniona decyzja Ząbek po uruchomieniu stacji Warszawa -Zacisze - Wilno. Skrócenie opłacanej przez
samorządy trasy po otwarciu nowej stacji rekompensuje pod względem finansowym innym miastom konieczne opuszczenie "wspólnego biletu" przez Ząbki;
- umowa podpisana przez Starostę w ubiegłym roku, na lepszych warunkach dla samorządów przez okres jej obowiązywania (16 miesięcy) pozwoliła zaoszczędzić znaczne kwoty
Wołominowi, Kobyłce, Zielonce i Ząbkom – w budżetach tych miast (szacunkowo) zostało w sumie ponad 1 mln 570 tys. zł
Piotr Kaczorek, rzecznik prasowy starostwa wołomińskiego
UMZ
ul. Wojska Polskiego 10
05-091 Ząbki
tel. 22 510-97-00 do 01 Biuro Obsługi Interesanta
22 510-97-02 - sekretariat Burmistrza
fax. 22 510-98-88
e-mail: um@zabki.pl
Bank Handlowy w Warszawie S.A.
26 1030 1016 0000 0000 9290 1009 – opłaty za nieruchomości, opłaty lokalne i opłaty skarbowe, podatek od nieruchomości i od środków transportowych
Opłata za gospodarowanie odpadami – opata za śmieci
79 1030 1016 0000 0000 9290 1025
Strefa płatnego parkowania:
23 1030 1016 0000 0000 9290 1063
Wadia:
35 1030 1016 0000 0000 9290 1041
Udostępnianie danych osobowych:
82 1030 1016 0000 0000 9290 1068